Det er nogle vilde ting der vises frem i Las Vegas i år, og selvom CES handler om alt muligt indenfor forbrugerelektronik, så fokuserer vi her på "smartphones on
wheels". Elbiler med selvkørende teknologi fylder rigtig meget nu, og de vil ændre hele transportsektoren på måder vi har svært ved at forestille os.
Fiat Chrysler Portal Concept er et bud på en "normal" bil for masserne om få år. Batteriet er på 100 kWh (nok til mindst 400 km) og meget praktiske løsninger, som fx. skydedøre hele vejen rundt. Bilen er spækket med elektronik, som kan virke direkte dumt. Fx. tager bilen en selfie af alle passagerer når turen er slut, okay... ja, men man er jo nød til at finde på nye ting at more sig over, når man ikke behøver holde øje med vejen, for bilen skal som udgangspunkt være selvkørende på niveau 3 (kan altså kræve førerens opmærksom under visse omstændigheder). Men mon ikke niveau 5 når at blive standarden inden den når produktion? Selvom fuld automatik, hvor du kan tage en lur på bagsædet under turen, kan virke som total science fiction, så tror jeg det bliver virkelighed hurtigere end de fleste forestiller sig.
Sidste år på CES afslørede Faraday Future det underlige koncept FFZero1. Det som egentlig var det vigtige , nemlig deres unikke platform, havde de pakket ind i noget der lignede en Batmobil, med ét sæde og 1000 hestekræfter. Meget mærkelig strategi. Folk så kun det ydre, trak på skuldrende, og gik videre. Men deres modulære elektriske platform ER faktisk imponerende, og i år bliver den pakket lidt mere brugbart ind: FF91.
Vi snakker 130 kWh batteri, 1000 HK og fuld autonomi. Men den bliver sikkert stinkende dyr, og hvad med en billigere model? Faraday Future er om muligt endnu mere ekstreme end Lucid Motors, men på den fede måde.
Nå ja, der var jo lige en uheldig detalje ved præsentationen der bragte minder om danske Hope Whisper, men heldigvis ingen buler denne gang ;-)
Japanerne er virkelig gode til at sætte hjul på rumskibe. Da Nissan Leaf dukkede op i 2010, synes mange den lignede et rumskib, men i forhold til den her Concept-i ligner Leaf'en en Opel Kadet...
I såkaldt "Chauffeur"-mode er den naturligvis fuldt autonom, og har samtidig overskud til at fortælle dig om interessante ting i nærheden, lave passende grimasser til medtrafikanter med "for-øjnene", og dæmpe kabinebelysningen når den kan mærke på din puls at du trænger til en lur.
Jeg tror... jeg mener... jeg er mundlam...
Ikke et ord om drivlinie, men mon ikke det er elektrisk, for man kan jo ikke montere udstødningsrør på sådan et Pokémon-æg.
Så vender vi lige øjnene mod noget som virkelig kan gøre en forskel for vareleverancer. Ligesom der med persontransport er et begreb man på engelsk kalder The Last Mile Problem (Oversat til dansk: en bus kører fra et sted du ikke er, til et sted du ikke vil hen, og du skal selv gå den sidste kilometer.), så findes det samme problem med varer. Du kender det alt for godt med det du bestilte på nettet i går: du skal hente pakken et eller andet sted. Forestil dig at pakken kommer direkte til din hoveddør (hør, var det ikke sådan i gamle dage?), eller hvor du nu end er!
Mød Mercedes-Benz Vision Van. Et fuldautomatisk pakkeleveringssystem baseret på elvarevogn med droner på taget og små robotter i lastrummet. Du kan bestille bilen til din flåde med den størrelse batteri der passer til ruten så man kun investerer i præcis det der er behov for. Alt i alt er målet meget lave totalomkostninger.
Mercedes viser også deres kommende EQ brand frem på CES. EQ står for Electric Intelligence og er selvfølgelig også tænkt som en fuldautomatisk platform.
Platformen har masser af muskler og masser af rækkevidde, og skal danne basis for et væld af modeller.
Der er ingen tvivl om at de tyske koncerner arbejder intenst på elektriske platforme som kan bruges til ethvert formål. De har nemlig travlt. Når batteridrevne biler for alvor bryder igennem, SKAL de være klar med alt hvad kunderne efterspørger. Dem der ikke er klar, risikerer "Kodak-døden".
EQ minder i kvalitet og ydelse om Jaguars I-Pace, som blev præsenteret i efteråret 2016. For begge mærker gælder det at finish og kvalitetsfornemmelse har højeste prioritet. Det har kunderne være vandt til, og sådan skal det fortsat være.
Honda NeuV ser nuttet ud, og rummer mange bud på Hondas meget brede palette af teknologier, såsom:
SAFE SWARM: En organisk måde for autonome køretøjer at bevæge sig rundt imellem hinanden, som overflødiggør lyskryds og parkeringspladser. Muligt med det gryende V2V (Vehicle-to-Vehicle) og V2I (Vehicle-to-Infrastructure) samarbejde mellem producenter.
HANA: Honda Automated Network Assistant som er den kunstige intelligens som skal guide/køre dig rundt i din Honda, og ikke mindst tjene penge til dig når du ikke bruger den selv.
Holografisk instrumentering: Ny 3D information med "nano-displays".
Jo, de giver den fuld gas hos Honda, men er de hurtige nok på markedet? Kom nu med den bil der bare kører mig på arbejde og ellers passer sig selv. Den første der gør det, køber/lejer jeg! Var der nogen der viskede Tesla Model 3?
Det kan godt være Nissan Leaf efterhånden virker lidt gammeldags, men når de endelig viser noget nyt plejer det at komme på markedet meget hurtigt, og være til at betale! Der er solgt 250.000 af den gamle Leaf. Den nye Leaf (måske denne faceliftede med batterivalg fra 30 til 60 kWh), vil være udstyret med ProPilot, som med en teknologi de kalder Seamless Autonomous Mobility skal sikre, at alle tænkelige situationer med fuldautomatisk kørsel kan håndteres. Der skal nemlig være MENNESKER involveret i systemet. Jeps, du læste rigtigt. Når bilen ikke kan finde ud af en forhindring, spørger den et menneske på SAM-centralen, som vha. NASA og GPS tegner streger på vejen hvor bilen får lov at passere. Undskyld, men hvad så når de dygtige "telefondamer" tager fejl? Det gør de ikke! For nu opererer Nissan, ud over det gamle Zero Emission slogan, med Zero Fatalities. Jeg håber du har et forstående forsikringsselskab... Næ du, jeg stoler kun på ren kunstig intelligens ;-)
BMWs i-projekt startede for nogle år siden og blev konkret med modellerne i3 (som netop har rundet 100.000 solgte biler) og i8 (den hundedyre hybrid-sportsvogn).
Med deres præsentation på CES i år blev det selvfølgelig slået fast at fuldautomatisk kørsel også var vigtigt for BMW, men til min overraskelse er deres fokus på kabineoplevelsen helt ny. Hvor japanerne kører en lidt overdrevet high-tech, underholdningslinie, så prøv lige at se billedet her fra BMW i-inside-future, BØGER under bagsædet! Det var sgu da et modigt træk! Men jeg kan godt se pointen.
For selvom BMW fx. introducerer et ultra nørdet 3D-gestik-kontrolsystem i bilerne, så er det deres hensigt at gøre oplevelsen intuitiv og hyggelig. Du glemmer simpelthen at du er på farten. Man kunne forestille sig et nyt problem: hotellet på destinationen lever ikke op til standarden, og familien sætter sig ud i bilen igen... men, hvorfor så ikke bare blive hjemme?
Hyundai har netop sendt deres Ioniq model på markedet. Den fås i Danmark allerede fra februar i en ren elektrisk version med 28 kWh batteri, og den giver rigtig meget elbil for pengene. Ifølge magasinet GO er den særdeles velkørende.
På CES oplyser Hyundai at den kommer i en semiautomatisk version med en lidt mindre ambitiøs pakke af sensorer og computerkraft end konkurrenterne. Altså en selvkørende bil i den billige ende, måske endda billigere end den kommende Nissan Leaf med ProPilot.
Her er der ingen VR-briller, 3D-instrumentdisplays og andet unødvendigt lir. Og så har den et design så du kan køre rundt uden at folk tror du ved noget som helst om "fremtiden".
Du bliver dog nok nød til at finde en parkeringsplads ved dit arbejde, for intet tyder på at den får "hjerne" nok til at tage ud og arbejde alene.
Og faktisk så har Hyundai's Mobility Vision heller ikke tænkt sig at forlade dig for at tage på arbejde når du kommer hjem, selvom den har hjernen til det.
Hyundai monterer ikke bogreoler i bilen, de tager hele bilen ind i stuen!
Det lyder jo helt vanvittigt, og man skal se Hyundai's video for helt at fatte det.
Bilen har jo i forvejen aircondition og underholdningsanlæg og er samtidig et lille kraftværk i sig selv, uanset om det er baseret på brint eller batterier. Så på en eller anden mærkelig måde, så giver det mening. Jeg mener, har du en lænestol som er ligeså komfortabel som et limousineforsæde? Nej vel...
En vild vision, og i hvert fald tankevækkende.
Vi slutter tilbage i virkeligheden, eller næsten i hvert fald. VW's I.D. bliver nemlig først virkelighed i 2020. Bilen skal afløse Golf'en på samme måde som Golf'en afløste boblen. Platformen er på plads og der skal bare trykkes på "start produktion".
Den bliver selvfølgelig selvkørende, og er gennemtænkt praktisk. VW skriver i deres eget materiale "Nedtælling til fremtiden er begyndt", og her skyder de sig selv lidt i foden, synes jeg, for en så stor koncern kunne sende bilen på gaden NU, men prøver at bilde os ind at teknikken ikke er helt klar endnu, når sandheden nok nærmere er at der stadig er en pokkers komfortabel indtjening på Golf'erne...
Ja ja, måske kan de store simpelthen ikke tåle at få for hurtig succes med deres elbiler. Husk, det er kun software og lovgivning der hindrer fuld automatik nu. Al hardware er nu hyldevare. Kik nærmere på Nvidia Drive PX 2, så ved du det er sandt.
Al den snak om funky selvkørende biler, og hvor er Tesla så? Tja, Model S og X har tidligere været forbi CES , men noget tyder på at de har travlt med at bygge ting der findes i virkeligheden. De er netop begyndt på masseproduktion af den nye battericelle kaldet 2170 som skal bruges i Tesla Powerwall 2, Powerpack 2 og Model 3. Om et års tid er produktionskapaciteten på deres Giga-fabrik, som bliver verdens største bygning, oppe på 35 GWh/år. Det er MANGE batterier...
Derfor kunne de da godt lige havde smidt en prototype af Model Y af i Las Vegas bare for at drille de andre lidt!
Og Henrik Fisker? Han står stadig og snitter i lermodellen af hans superfede elbil, som vi får at se senere på året :-)
Kilder:
http://gas2.org/2017/01/03/self-driving-electric-minivan-chrysler-unveiled-ces-2017/
http://www.techrepublic.com/article/autonomous-driving-levels-0-to-5-understanding-the-differences/
http://www.caranddriver.com/news/faraday-future-ff91-ev-photos-and-info-news
https://www.ff.com/en/ff-91/connect/
https://cleantechnica.com/2017/01/05/toyota-unveils-concept-autonomous-lifestyle-car-masses/
http://gas2.org/2017/01/05/mercedes-vision-electric-delivery-van-features-connectivity-drones/
http://www.jaguar.dk/om-jaguar/concept-cars/i-pacehttps://en.wiktionary.org/wiki/Kodak_moment
http://pushevs.com/2017/01/06/facelifted-nissan-leaf-ces-2017/
https://www.cnet.com/roadshow/news/here-are-the-most-important-parts-of-nissans-ces-2017-keynote/
https://cleantechnica.com/2017/01/06/carlos-ghosn-second-gen-nissan-leaf-feature-propilot-tech/
http://www.bmwblog.com/2017/01/04/bmw-unveiled-its-bmw-i-inside-future-sculpture-at-ces-2017/
http://www.theverge.com/ces/2017/1/4/14171172/hyundai-ioniq-self-driving-car-electric-affordable
http://www.treehugger.com/interior-design/car-future-will-be-part-your-living-room.htmlhttp://www.topgear.com/car-news/future-tech/ces-2017-volkswagen-id-helps-vw-go-autonomous
http://www.nvidia.com/object/drive-px.html
https://www.tesla.com/da_DK/blog/battery-cell-production-begins-gigafactory/
https://electrek.co/guides/tesla-model-y/
https://ing.dk/artikel/henrik-fisker-viser-elbilen-skal-overhale-teslas-succes-187925
Write a comment