Da Tesla præsenterede Model 3 i marts 2016 gik hele bilbranchen i chok, og nu, hvor sværvægterne i panik har travlt med at vise prototyper frem for at hamle op med udsigten til hundrede tusinder af Model 3 på gaden inden udgangen af 2018, får de endnu en mavepuster af Tesla.
Inden vi ser på hvad der egentlig skete for 14 dage siden da Tesla præsenterede et par utrolige køretøjer, så lad os lige gentage Elon Musk's vision formuleret i hans såkaldte Masterplan, som han evaluerer på ca. hvert tiende år:
Masterplan - 2006 (se fuld tekst her):
Byg en sportsvogn
Brug indtjeningen til at bygge en billigere bil
Brug indtjeningen til at bygge en endnu billigere bil
Samtidig med ovennævnte, lancér bæredygitige elektriske energiforsyningssystemer
Sig det ikke til nogen
Masterplan del 2 - 2016 (se fuld tekst her):
Skab et flot solcelle tagsystem med tilhørende batterilagring
Udbred elektriske køretøjer til alle segmenter
Lancér selvkørende teknologi der er 10x sikrere end manuel kørsel via automatisk flådeerfaring
Muliggør indtjening på din bil når du ikke bruger den
Midt i det som Elon Musk selv kalder "Production Hell" hvor alle kræfter er sat ind på at sætte produktionshastigheden af Model 3 op til 5000 biler om ugen, viser han denne futuristiske fortolkning af en lastbil frem. Jeg vil ikke komme ind på specifikationerne her, for dem kan man se på Tesla's hjemmeside, men blot sige at de er sindsyge! Og det som var den helt store overraskelse var rækkevidden og dermed batterikapaciteten.
Man har ikke så meget erfaring med energiforbrug for en elektrisk lastbil, men en god tommelfingerregel siger 1 km/kWh, fuldt lastet. Så 40 tons lastbil skal altså bruge mindst 800 kWh batterikapacitet for at nå de påståede 800 km rækkevidde. En ting er at få plads til de batterier, noget andet er at lade dem op. Og her kommer den næste overraskelse: 600 km rækkevidde nås med 30 min. opladning. Det kræver en oplader med en effekt på mindst 1 MW! Det er over 1000 kW, eller 20 gange kraftigere end de hurtigladere du finder langs de danske motorveje til almindelige elbiler.
Men her er det som rent faktisk kan være svært at tro på: denne lastbil kommer til at koste en lille mio. kr. hvilket ikke er særligt meget mere end en stor veludstyret dieseltruck. Analytikere peger på at det betyder at batterierne er nede på mellem 500 - 650 kr/kWh, hvilket er under det halve af hvad de koster i en almindelig elbil i dag! Hvis det viser sig at være rigtigt, og hvis Tesla rent faktisk kan tjene penge på det, så er dette dødsstødet til al transport drevet af fossile brændsler, til lands, til vands og i luften!
At Elon Musk besluttede at bygge Gigafactory 1 er eneste plausible forklaring på dette. Fabrikken producerer allerede enorme mængder af Lithium Ion batterier i det særlige format 2170, og når fabrikken er fuldt udbygget, vil den producere mere batterikapacitet end alle andre producenter i verden tilsammen.
Efter selve præsentationen af lastbilen havde Elon Musk et es i ærmet. En ny Roadster. Den første Roadster, Tesla's allerførste bil, var et gennembrud tilbage i 2008. Det var første gang en serieproduceret elbil havde en rækkevidde over 250 km, og som samtidig var en ægte sportsvogn. Nu viste han en ny version frem som fik alle til at tabe kæben. Igen, specifikationerne er sindssyge, og det mest opsigtsvækkende er at den har en rækkevidde på 1000 km! Batteriet er på 200 kWh, hvilket er dobbelt så meget som Tesla's største udgave af Model S, som i forvejen er den elbil i verden der har den længste rækkevidde.
Her er prisen ikke afgørende, men noget helt andet: hvordan hulen har de fået plads til så meget batterikapacitet i en så lille bil? Kan man næsten tro det er sandt? Og igen, hvis det er sandt, så er det definitivt slut med at påstå at elbiler er underlegne, på alle parametre. Og da det blev klart at dette nu er verdens hurtigste bil, så konstaterer Elon Musk tørt at dette blot er basisversionen!
Det kan godt være Ferrari, Lamborghini, Bugatti, McLaren, Koenigsegg, Porsche og alle de andre laver fede biler, men nu må de affinde sig med at de med et slag er blevet de langsomme. De har kun en mulighed nu: byg elbiler.
Men vi har da ikke brug for supersportsvogne? Nej, overhovedet ikke! Og det er også fuldstændig ligegyldigt om der bliver solgt en eneste Roadster. Denne bil skal blot sikre at alle bilproducenter kun planlægger at bygge elbiler fremover. Glem alt om forbud mod dieselbiler i byerne. INGEN køber dieselbiler om 10 år.
Og som sagt så kæmper Tesla med at få Model 3 på gaden. Indtil nu er der rundt regnet leveret 3000 stk i alt, så nogle vil måske synes det går for langsomt, men vi skal lige huske at Elon Musk oprindeligt havde planlagt at bygge 500.000 stk i 2020. Men på grund af den enorme efterspørgsel, så er planen nu at bygge 500.000 i 2018! Hvis Tesla når at bygge blot tilnærmelsesvis dette antal inden 2018 er omme, så er det en bedrift der er på højde med det Henry Ford præsterede med Ford T for 100 år siden.
Tag ikke fejl. Tesla bløder penge lige nu. ALT bliver sat på et bræt for at få de 500.000 forudbestilte Model 3 på gaden hurtigst muligt, og at få Gigafactory 1 op på fuld damp så prisen på batterier kan holdes nede. Hvis Tesla overlever 2018, så er vi vidne til en af de største industrielle succeser i historien.
Write a comment