Jeg ved godt Toyota laver flere biler end Tesla, faktisk 10 x så mange årligt, men hvorfor mon Tesla er værdisat højere? Fordi Toyota og de andre mastodonter ubegribeligt nok ikke har set lyset.
Jeg forstår det ganske enkelt ikke. Toyota og de andre store spillere i industrien har længe haft midlerne og den viden der skal til for at forstå at den fossile tid snart er forbi. Hvis nogen kan forklare mig hvorfor de alle har sovet i timen, vil jeg gerne vide det. Kun et firma har tilsyneladende forstået det i en grad så al konkurrence nu reelt er ikke eksisterende.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ejer Tesla aktier. I starten af året havde jeg ikke ret mange. Så kom Corona. Prøv at gætte hvornår jeg købte nogle flere:
Jeg har nu haft min Tesla Model 3 i præcis et år, og jeg må bare konstatere, at hvis jeg havde brugt pengene på aktier i stedet for, og ventet et år, så kunne jeg have købt 4 nu...
Nej, sådan skal man aldrig tænke, og hvis alle havde gjort det havde Tesla jo ikke solgt nogle biler og så var værdien af firmaet ikke steget. Det er kun glædeligt at Tesla er kommet igennem de seneste års voldsomme vokseværk på en ordentlig måde. At få Model 3 op i produktionstal var lige ved at køre firmaet i sænk, men det lykkedes, og belønningen er at Model Y nu er kommet på markedet, og at den oven i købet skal produceres i Europa til næste år! Det er en vanvittig stor bedrift, som i min optik berettiger værdisættelsen.
Er Tesla så færdig med at vokse? Overhovedet ikke. De er kun lige begyndt. Og mens alle de andre forsøger at indhente Tesla vil Elon Musk om kort tid præsentere deres bud på fremtidens batteri, og du tænker måske, nå ja, det er jo bare et batteri, men det er mere end det. Nøglen til fremtidens globale energi-infrastruktur ligger i batteriteknologi. Den der leverer et batteri som er billigt at producere, har lang levetid, bruger et minimum af eksotiske og problematiske materialer, og kan genbruges tæt på 100%, løber med sejren. Og den sejr skal tælles i billioner af dollars. Ikke en enkelt billion som Apple, Google og Amazon, men mange, mange billioner...
Verden bruger på ethvert givet tidspunkt 16 terawatt energi. Hvis du har brug for batterier til at lagre blot en time af denne energi skal du bruge 16.000 milliarder kilo watt-timer batteri kapacitet. Tesla forventes at bryde $100/kWh grænsen med deres nye teknologi, så selvom batterier bliver billigere, så bliver de netop til at betale, og det en ufattelig stor forretning at få fingrene i. Blot en tiendedel af det globale marked vil potentielt være en 160 billioner dollars forretning. Om der er sollys nok? Tja, vi bombarderes konstant af 23.000 terawatt solenergi, så der skulle være nok til alle.
Mange tror at Tesla kun handler om biler, men det er kun en lille del. Det handler mest om produktion, lagring, og forbrug af elektrisk energi på en så effektiv og miljøvenlig måde som overhovedet muligt, med batterier som nøglekomponent. Tænk på det sådan her: For hver foton af højenergi synlig lys planeten modtager, sender vi 20 fotoner af lavenergi infrarød stråling retur til rummet. I mellemtiden har den energi afsat sig i alle de biologiske processer (og til dels overflade opvarmning) som vi kender. Når vi indsætter solceller, batterier og eldrevne apparater ind øverst i systemet, som kan udnytte lyset med det samme, så fjerner vi rovdriften på alt det der ligger længere nede i fødekæden.
Husk på at de fleste slet ikke kunne se idéen i den stinkende og larmende konstruktion Henry Ford sendte på gaden i 1908, men så blev den lille Ford T billigere, og billigere, og nu, over 100 år senere er den teknik, langt nede i den fotoniske fødekæde, endelig ved at have udspillet sin rolle, og batterierne bliver billigere, og billigere...
Ildens tidsalder er forbi. Lysets tidsalder kan begynde.
Write a comment