Så meget støj omkring det der sker på overfladen skjuler fuldstændig det der sker under overfladen. Verden er i fuldstændig forandring, og der er ingen vej tilbage. Folk råber i munden på hinanden i et forsøg på at overbevise andre om at den ene løsning er bedre end den anden. Jeg vil gerne mane til ro og besindighed, og opfordre til at forholde sig til fakta.
Verden kan gå 3 veje: Hele vejen ad helvede til, kun ad Hekkenfeldt til (Hekkenfeldt kommer af Heklufjall, vulkanen Hekla på Island, som ifølge folketroen var indgangen til Helvede) eller ramme helt ved siden af Hekkenfeldt. Det kan virke som om det kun går i retning af Hekkenfeldt, men fakta er at det ikke er HELE verden der har retning mod helvedes port, der er stærke kræfter der trækker i andre retninger, således at endestation bliver langt fra det punkt. Der er selvfølgelig altid noget/nogle der når helt til Hekkenfeldt og endda falder ud over kanten, og selvfølgelig er det det vi hører mest om! Jeg vil gerne at vi lige flytter fokus væk fra den vulkan et øjeblik.
For at sætte verdens tilstand lidt i perspektiv, bl.a. fordi vi for første gang har hørt på et COP-møde, at man er enige om at fossilalderens dage er talte, så vil jeg her fokusere på en tredjedel af fossilalderens forureningskilde: Transport.
Transport er mange ting, til vands, til lands, og i luften, men ift. forbrug af fossilt brænsel er køretøjer til lands dem der fylder det meste, og her er store, meget store, forandringer i gang. Hvis vi ser på det segment vi kalder biler, både person- og varebiler, så vi nød til at indse at udskiftningen til eldrift foregår eksponentielt.
Husk: SOLGT andel af elektriske køretøjer er ikke det samme som ANTAL af elektriske køretøjer på vejene! Når der ikke sælges en eneste fossilbil længere, vil der stadig være masser af fossilbiler på vejene. Faktisk vil det sandsynligvis tage 20 år før antallet af fossile køretøjer på vejene er nærmest umulig at registrere, EFTER det punkt hvor 100% salg er elektrisk!
Svært at se for sig. Derfor lavede jeg en graf i 2015, da jeg havde prøvet at køre elbil i en kort periode, og indset at det var fremtiden:
I 2015 blev der solgt 600.000 elbiler i verden. I 2023 bliver tallet lige knap 14 millioner! (Inkl. plugin hybrider). Ja, som grafen viser ramte jeg mange millioner biler ved siden af, men sådan en S-kurve er meget svær at forudsige over så langt tid. Jeg vil dog lade den stå uændret, for jeg tror stadig at tæt på 100% af solgte biler i 2030 vil være elektriske. Vi får se.
Pointen er at endemålet er klart: Transportsektoren er ved at blive totalt forandret på relativt kort tid. En fuldt elektrificeret transportsektor vil give os alle et helt nyt udgangspunkt, med nye muligheder, som ikke forårsager rovdrift på vores planet på samme måde som i dag. Et fuldt elektrisk system vil skabe mulighed for at reelt cirkulært og lukket system, selvom det vil tage årtier at nå det mål. Der vil på den korte bane stadig være for mange biler, og der vil stadig være forstoppelse i systemet, fordi vi kører alt for meget ift. hvor meget vi får ud af det. Jeg ved det, for selvom det ikke var min intention, så steg mit årlige km-forbrug fra 25.000 til 35.000 da vi skiftede til elbil, simpelthen fordi selve udgiften pr. km blev meget lavere. Det er et reelt problem, som måske på langt sigt bliver løst af autonome køretøjer, som uden problemer kan koble sig i konvoj kørsel, og helt undgå kollisioner. Igen, vi får se.
Man er ikke en helgen blot fordi man køber en elbil, men man er med til at accellerere et paradigmeskift, som MÅSKE kan være udgangspunkt for et bæredygtigt globalt transportsystem for alle mennesker og varer. Det burde være klart for enhver at et system baseret på fossile brændsler der hives op af jorden og parkeres i atmosfæren og havet IKKE kan blive cirkulært på en effektiv og ren måde.
Lige nu er der meget snak om at elbiler er for dyre, for store, osv. Men husk at vi med 14 millioner elektriske biler solgt i 2023 kun lige er ved at mætte "first-moverne" og dem der har råd til at punge ud nu og her. Alle dem der kører Corolla og Golf står lige nu og tripper og lurer på hvad næste bølge af elbiler har at byde på, og bagved dem står dem der kører i UP-er, C1'ere og 107'ere. De første reelt billige elbiler kommer fra Kina, men vi skal længere ned. Hvis den hypede Cybertruck fra Tesla kom i en kompakt version som mit manipulerede billede her, ville jeg være meget interesseret. En lille, let, effektiv, billig, og nærmest uforgængelig bil er det der skal til, tror jeg.
Hvad gør jeg selv, mens vi venter på at det fossile korthus kollapser? Ja, ironisk nok, så skraber jeg til mig af gamle fossiler, fordi jeg ved at folk kommer til at savne dem, trods alt. De sidste par år har jeg arbejdet hårdt på at etablere High 5 Classics (h5c.dk) som skal danne rammen omkring de sidste 50 års bilhistorie, og binde den sammen med en bilfremtid, som vi alle har svært ved at foretille os. Et helle, om du vil, hvor man kan komme og se på, dufte til, og prøve mekanik fra en tid der nu forsvinder hurtigere end benzin fordamper. Jeg ønsker at gemme mig sådan et sted en gang imellem, og jeg er sikker på at mange føler ligesådan.
Jeg har aldrig været nej-siger til teknologisk udvikling, som fremmer bæredygtig udvikling, sammenhold, kommunikation, og medmenneskelighed, men vi skal huske hvor alt det vi har i dag, kommer fra. Vi skal ikke dømme mindre bæredygtig teknologi ude for hurtigt, hvis den er med til at bære os ind i en mere bæredygtig fremtid. Vi skal ikke save den gren af vi sidder på i en falsk forhåbning om at vi ikke brækker et ben i faldet. Vi skulle hellere lade grenen sidde og kravle stille og roligt ned af træet og finde fastere grund under fødderne.
Godt nytår!
Jeg prøver at stjæle min morfars Volvo PV544 for 50 år siden.
Write a comment